چه زمانی به سقف چرخه بعدی بیت کوین می‌رسیم؟

ترید اتوماتیک با هوش مصنوعی ربات آربیتراژ GHOODA ربات قطعا سودده

چه زمانی به سقف چرخه بعدی بیت کوین می‌رسیم؟

۴ بازديد

در چرخه قبلی بازار رمزارزها، ۱۴۳۵ روز طول کشید تا بیت کوین از سقف چرخه ۲۰۱۷ به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ برسد. آیا در این دوره باز هم این روند تکرار می‌شود؟ سقف بعدی قیمت BTC چه زمانی تشکیل می‌شود؟

به گزارش والکس و به نقل از ambcrypto، بیت کوین تقریباً چهار چرخه را پشت سر گذاشته و در هر چرخه جدید یک رکورد قیمتی را برای خود به ثبت رسانده است.

داستان کریپتو در یک دهه گذشته قابل‌توجه بوده است. بیت کوین در ابتدا برای پرداخت هزینه پیتزا مورد استفاده قرار گرفت و حالا می‌بینیم که شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند ملیتی ETF بیت کوین را برای مشتریان خود عرضه می‌کنند.

هر سه یا چهار سال یک بار شاهد آغاز یک بول ران جدید هستیم و حالا در آستانه یک چرخه دیگر قرار داریم که احتمالاً هم شروع شده است. اما چرا چرخه‌ها ایجاد می‌شوند و آیا رفتار قیمت در آن‌ها قابل پیش‌بینی است؟

یک پاسخ ساده ممکن است تمام حقیقت را بیان نکند

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که چرخه هاوینگ بیت کوین تقریباً هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد.

سختی استخراج و زمان بلوک (Block Time) به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که پاداش استخراج ماینرها تقریباً هر چهار سال یک بار به نصف کاهش پیدا کند. زمان بلوک به معنای زمان لازم برای ایجاد بلوک بعدی در یک زنجیره است.

در واقع، با پیوستن هر ماینر جدید به شبکه، هش ریت (Hash Rate) و امنیت بلاک چین افزایش می‌یابد، اما زمان بلوک همچنان به تعدیل خود ادامه می‌دهد.

برای توجیه هزینه‌های ماینینگ، قیمت بیت کوین باید رشد کند و هاوینگ نیز فشار بیشتری را برای این افزایش قیمت وارد می‌کند.

با این حال، بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال یک طبقه دارایی بسیار بی‌ثبات را تشکیل می‌دهند که سطح قابل‌توجهی از ریسک‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

کلاهبرداری، بحث امنیت (برای مثال از یک فرد عادی گرفته تا حتی یک صرافی، همه در برابر هکرها آسیب‌پذیر هستند)، مقررات نظارتی و نوسانات تنها برخی از این ریسک‌ها هستند.

نقدینگی یک جزء کلیدی برای درک چرخه‌های چهار ساله است

زمانی که اقتصاد در وضعیت نامساعدی قرار دارد، تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری دشوارتر می‌شود. این بدان معناست که تقاضا برای دارایی‌های مطمئن‌تر افزایش پیدا می‌کند.

برعکس، زمانی که نقدینگی فراوان باشد، عموم مردم با روی باز از طبقات دارایی پرخطرتر استقبال می‌کنند که رمزارزها نیز یکی از آنهاست.

شاخص نقدینگی جهانی از ۱۹۶۵ تا ۲۰۲۲
شاخص نقدینگی جهانی از ۱۹۶۵ تا ۲۰۲۲

نمودار شاخص نقدینگی جهانی (GLI) در بازه ۰ تا ۱۰۰ متغیر است و چرخه نقدینگی را در سطح جهان نشان می‌دهد. همه‌گیری COVID-19 سیاست پولی را مجاب به کاهش هزینه بدهی و اجرای سیاست تسهیل کمّی (فراخسازی ورود پول) کرد. هزینه بدهی نرخ بهره موثری است که یک شرکت برای بدهی خود می‌پردازد، مانند اوراق قرضه و وام. تسهیل کمی سیاستی است که بانک مرکزی آمریکا در آن به جای صرفاً خرید بهابرگ‌های کوتاه‌مدت خزانه جهت تعیین نرخ سیاستی و غیره، هرماه میلیاردها دلار صرف خرید بهابرگ‌های رهنی بانک‌های تجاری می‌کند.

شیوع کرونا باعث افزایش تورم شد و فدرال رزرو ایالات متحده در دو سال گذشته به وسیله افزایش نرخ بهره با آن مبارزه کرده است. از سال ۲۰۲۴، موضع بانک مرکزی آمریکا احتمالاً این خواهد بود که نرخ بهره را دیگر افزایش ندهد.

چرخه نقدینگی جهانی
چرخه نقدینگی جهانی

با یک تقریب کلی از هر چرخه نقدینگی جهانی به یک موج سینوسی ۶۵ ماهه (چرخه تکرارشونده) می‌رسیم. اگرچه این تقریب چندان دقیق نیست، اما به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

امواج سینوسی ۶۵ ماهه به ما این امکان را می‌دهند تا حدس بزنیم که سقف یا کف چرخه بعدی در چه زمانی تشکیل می‌شوند.

آیا به سقف چرخه بیت کوین نزدیک شده‌ایم؟

داده‌های به دست آمده نشان می‌دهند که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ یعنی حدوداً در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۴) به سقف چرخه بعدی می‌رسیم.

نتایج بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که نزدیک به سه سال طول کشیده تا بیت کوین از کف خود در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) یعنی ۳۱۰۰ دلار به سقف نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) یعنی ۶۹ هزار دلار برسد.

۱۴۳۵ روز طول کشید تا بیت کوین از سقف چرخه ۲۰۱۷ خود به بالاترین سطح سال ۲۰۲۱ برسد. با در نظر گرفتن این روزها در مقیاس ماهانه به ۴۷/۱۷ ماه می‌رسیم که کمتر از چرخه ۶۵ ماهه شاخص نقدینگی جهانی است.

آخرین سقف و کف‌های شاخص نقدینگی جهانی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ تا حدودی با نسبت MVRV بیت کوین نیز منطبق هستند.

نسبت MVRV بیت کوین
نسبت MVRV بیت کوین

در زمان انتشار این خبر، نسبت MVRV در یک روند صعودی یک ساله حرکت می‌کند. MVRV فعلی (زیر سطح ۲) به طور قابل‌توجهی پایین‌تر سقف چرخه فعلی یعنی عدد ۳/۷ قرار دارد که نشان می‌دهد احتمالاً رشد بیشتری در انتظار BTC خواهد بود.

بنابراین، سپتامبر ۲۰۲۵ نیز ممکن است برای تشکیل یک سقف جدید در چرخه بیت کوین مناسب نباشد.

خبرهایی که در این سایت مشاهده می کنید، از سایت های معتبر خبری جمع آوری شده اند. لذا تا جایی که امکان دارد از منابع اصلی استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.