پول هوشمند چیست و چطور به کمک آن سهم‌های سودده را شناسایی کنیم؟

ترید اتوماتیک با هوش مصنوعی ربات آربیتراژ GHOODA ربات قطعا سودده

پول هوشمند چیست و چطور به کمک آن سهم‌های سودده را شناسایی کنیم؟

۱۸ بازديد

چکیده مطلب

  • پول هوشمند پول پرقدرتی است که در اختیار سرمایه‌گذاران عمده قرار می‌گیرد و آنها را قادر به شناسایی، پیش‌بینی یا حتی ایجاد حرکت سرمایه‌ها پیش از سایرین می‌سازد.
  • با مشاهده ورود پول هوشمند به یک سهم، می‌توان نسبت به سودآوری این نماد بورسی در آینده امیدوار بود.
  • قدرت خرید حقیقی و حقوقی، فشار عرضه و تقاضا و حجم مشکوک سه موردی هستند که به کمک آنها می‌توان ورود پول هوشمند به یک سهم را تشخیص داد.

 

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند در بازار سرمایه پول پرقدرتی است که در اختیار سرمایه‌گذاران عمده قرار دارد. این سرمایه‌گذاران می‌توانند قبل از دیگران حرکت سرمایه‌ها را شناسایی، پیش‌بینی یا حتی ایجاد کنند. پول هوشمند با هدف جمع کردن شناوری سهم‌های کوچک وارد یک سهم می‌شود و هدفش این است که در آینده، آن سهم را رشد دهد.

سیگنالی که پول هوشمند صادر می‌کند خیلی زودتر از همه اندیکاتورها و نمودارهاست. به ‌همین‌ دلیل، اطلاع از آن می‌تواند برای هر معامله‌گری بسیار حائز اهمیت باشد. پول هوشمند معمولاً به‌ صورت منسجم وارد بازار می‌شود و بالا بردن حجم و ارزش معاملات یک سهم، بازدهی آن را افزایش می‌دهد. با تشخیص جریان این پول می‌توان از آن برای تشخیص سهم‌هایی که در آینده سودده خواهند بود، استفاده کرد. وقتی شاهد ورود پول هوشمند به یک سهم هستیم، می‌توانیم این امید را داشته باشیم که این نماد بورسی، قرار است سودآوری داشته باشد.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


راه‌های تشخیص ورود پول هوشمند به یک سهم

به ‌عنوان یک نکته کلی، این موضوع را مدنظر داشته باشید که در اکثر مواقع، پیدا کردن پول هوشمند در سهم‌های کوچک نسبت به سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز، کار ساده‌تری است. در اینجا سه مورد را ذکر می‌کنیم که می‌توانید به‌ کمک آنها ورود پول هوشمند به یک سهم را تشخیص دهید. هر سه این موارد در صفحات نقشه بازار و فیلتر سایت ره‌آورد ۳۶۵ قابل‌ دسترسی هستند. این سه مورد عبارتند از :

  • قدرت خرید حقیقی و حقوقی
  • فشار عرضه و تقاضا
  • حجم مشکوک

 

قدرت خرید حقیقی و حقوقی

قدرت خرید از تقسیم سرانه خرید بر سرانه فروش به‌ دست می‌آید و مشخص می‌کند که هر خریدار به‌‌طور میانگین چقدر پول وارد بازار کرده ‌است. برای به دست آوردن سرانه خرید، کل مبلغ خرید یک سهم در یک روز معاملاتی را بر تعداد خریداران آن سهم تقسیم می‌کنند. بدین ترتیب مشخص می‌شود که هر خریدار به‌‌طور میانگین چقدر پول وارد بازار کرده‌است.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش اقتصاد کلان از صفر تا صد

 

برای به‌دست آوردن سرانه فروش نیز کل مبلغ فروش یک سهم در یک روز معاملاتی را بر تعداد فروشندگان آن سهم تقسیم کرده و میانگین مبلغی که هر فروشنده از بازار خارج کرده را معین می‌نمایند. قدرت خرید یا فروش در واقع عبارت است از مقایسه بین سرانه خرید و سرانه فروش یک سهم.

اگر پولی که هر خریدار به ‌طور متوسط وارد بازار کرده بیش از پولی باشد که هر فروشنده به ‌طور متوسط از بازار خارج کرده، بیانگر قدرت خرید بالا و اگر کمتر از آن باشد،‌ بیانگر قدرت فروش بالا است. با توجه به این توضیحات درمی‌یابیم که هرچقدر قدرت خرید حقیقی یا حقوقی عدد بالاتری را نشان دهد، به آن معناست که خریداران حقیقی یا حقوقی با اعداد بالاتری برای خرید سهم اقدام کرده‌اند.

حال چطور می‌توان از این مفهوم در تشخیص ورود پول هوشمند استفاده کرد؟

شما می‌توانید به ‌کمک نقشه بازار یا فیلتر در سایت ره‌آورد ۳۶۵، بررسی کنید که کدام سهم‌ها قدرت خرید بالاتر از ۲ را نشان می‌دهند. این اولین قدم در بررسی ورود پول هوشمند خواهد بود. اگر قصد دارید از طریق صفحه نقشه بازار این موضوع را تشخیص دهید، پس از ورود به صفحه مخصوص آن منوی «رنگ‌بندی» را روی گزینه «قدرت خرید حقیقی» یا «قدرت خرید حقوقی» فعال کنید.

تصویر زیر مثالی را نشان می‌دهد که نقشه بازار را روی حالت قدرت خرید حقیقی فعال کرده‌ایم. همانطور که گفته شد خوب است که نمادهایی که عددی بالاتر از عدد ۲ را نشان می‌دهد را کاندایدای بررسی بیشتر برای ورود پول هوشمند کنید.

در تصویر زیر می‌توانید نمادهای «سیتا»، «وسپهر»، «واحیا»، «اپال»، «وپخش» و «معیار» اعدادی بالاتر از ۲ را نشان می‌دهند و خوب است که بررسی بیشتری روی آنها انجام شود. لازم به ذکر است که آموزش کامل صفحه نقشه بازار ره‌آورد همراه با فیلم آموزشی مربوطه را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

راه دوم چک کردن قدرت خرید حقیقی و حقوقی استفاده از بخش فیلتر سایت ره‌آورد است. برای نوشتن چنین فیلتری می‌توانید با انتخاب قالب «قدرت خرید حقیقی» یا «قدرت خرید حقوقی» از منوی بازشوی بالای صفحه و تنظیم مقدار آن روی «بالاتر از ۲»، نمادهایی را که چنین خصوصیتی دارند پیدا کنید.

فشار عرضه و تقاضا

در بسیاری از موارد در حین ورود پول هوشمند به یک سهم، برای آن صف خرید تشکیل می‌شود. فشار عرضه و تقاضا در سایت ره‌آورد در هر لحظه با تقسیم مجموع سفارش‌های خرید یک نماد بر مجموع سفارش‌های فروش آن محاسبه می‌شود. عدد به‌ دست آمده نرمالایز شده و عددی بین صفر تا صد حاصل می‌شود. صفر به معنای تشکیل صف فروش برای یک نماد و صد به‌ معنای تشکیل صف خرید برای آن نماد است. به ‌همین نسبت، عمق سفارشات برای یک نماد مشخص می‌گردد.

بدین ترتیب، اگر مجموع سفارش‌های خرید و فروش تابلو کاملاً‌ برابر باشد، فشار عرضه و تقاضا عدد ۵۰ را نشان خواهد داد. فشار تقاضا یا همان صف خرید می‌تواند نشانه‌ای از ورود پول هوشمند به سهم باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که هیچکدام از نشانه‌هایی که ذکر می‌شود، سیگنال قطعی ورود پول هوشمند نیست و شما با بررسی آنها صرفاً می‌توانید «احتمال» چنین موضوعی را بررسی ‌کنید.

تجربه معامله‌کنندگان قدیمی‌تر نشان می‌دهد که گاهی «فشار عرضه و تقاضای بالا» و همزمان، «عدم تغییر قیمت سهم روی تابلو» هم می‌تواند نشانه‌ای از ورود پول هوشمند به آن باشد. به ‌کمک نقشه بازار یا فیلتر در سایت ره‌آورد ۳۶۵، بررسی کنید که برای کدام سهم‌ها صف خرید در حال شکل گرفتن است. اگر بخواهید بدانید برای کدام سهم‌ها صف خرید تشکیل شده، می‌توانید از نقشه بازار ره‌آورد استفاده کنید. برای این کار می‌توانید نقشه بازار را روی فشار عرضه و تقاضا تنظیم کنید.

ولی ممکن است فهمیدن اینکه برای کدام سهم‌ها صف خرید تشکیل شده است چندان گره‌ای از کار شما باز نکند. چون در این صورت شما هم به صف خرید خواهید پیوست و ممکن است نتوانید در زمانی که تصمیم گرفته‌اید سهم را خریداری کنید. برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید می‌توانید از یک شگرد در صفحه فیلتر ره‌آورد استفاده کنید.

گفتیم که وقتی صف خرید تشکیل می‌شود فشار عرضه و تقاضا عدد صد را نشان می‌دهد. این شگرد به‌ این ترتیب است که در فیلترها «فشار عرضه و تقاضا» را روی مقداری تنظیم کنید که هنوز به صد نرسیده باشد، ولی فاصله چندانی هم با آن نداشته باشد. مثلاً می‌توانید فیلتر را طوری تنظیم کنید که وقتی فشار عرضه و تقاضا بین ۸۰ تا ۹۵ قرار گرفت سهم‌ها فیلتر شوند. به این روش می‌توانید سهم‌هایی که در حال تشکیل صف خرید هستند را تشخیص دهید.

حجم مشکوک

حجم مشکوک از حاصل تقسیم «حجم معاملات» یک نماد در یک روز بر «میانگین حجم معاملات ۳۰ روز معاملاتی اخیر» همان نماد به‌ دست می‌آید. حجم معاملات غیرمتعارف در یک روز می‌تواند نشانه‌ای از ورود پول هوشمند به یک سهم باشد.

به ‌کمک نقشه بازار یا فیلتر در سایت ره‌آورد ۳۶۵، اگر حجم مشکوک یک نماد بالاتر از عدد ۲ بود، آن را در لیست بررسی خود قرار دهید. به ‌عنوان مثال در تصویر زیر نماد «وسپهر»،‌ حجم مشکوک ۶/۱۰ را نشان می‌دهد. این عدد نشان‌دهنده آن است که در روز معاملاتی اخیر حجم معاملات این نماد بیش از ده برابر بیشتر از میانگین سی روز اخیر بوده است.

روش دیگری که احتمالاً برای شما کاربردی‌تر خواهد بود، استفاده از صفحه فیلتر ره‌آورد است. شما می‌توانید با استفاده از اندیکاتور RV حجم‌های مشکوک را پیدا کنید. در ره‌آورد این اندیکاتور برای بازه‌های زمانی ۱۵، ۳۰ و ۹۰ تعریف شده است. ولی برای حجم مشکوک معمولاً‌ از بازه‌ ۳۰ روزه استفاده می‌شود و همین مقدار کاملاً معتبر است.

 

این سه نشانه می‌توانند کمک بسیار خوبی برای تشخیص ورود پول هوشمند به یک سهم باشند. ولی باز هم تأکید می‌کنیم که حتی اگر هر سه این سیگنال‌ها صادر شد باز هم به معنای قطعی ورود پول هوشمند نیست و می‌تواند روند معمول عرضه و تقاضا در یک سهم باشد. ولی اگر هر سه نشانه فعال شد احتمال اینکه سهم در کوتاه‌مدت سود خوبی را نصیب شما کند بیش از این است که در آن ضرر کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.